Drawovis
Sinds begin jaren '80 was ik werkzaam op diverse architectenburo's. Ik hield me al vroeg in mijn loopbaan bezig met computers en tekenprogramma's. Dat begon met een van de eerste 3D tekenprogramma's voor de bouw: Architrion op de Apple computer. Daarna ging de ontwikkeling al snel verder met AutoCAD. Naast systeembeheer bleef het modelleren in 3D mijn grootste belangstelling houden. Met allerlei programma's zoals 3D Studio, Blender en Lightwave was ik bezig met dit onderwerp. Door uiteindelijk terecht te komen bij een eenvoudig 3D programma als SketchUp met prima plugin's zoals SU Podium en ProWalker, waarmee men mooie renders en animaties kan produceren. Maar de ontwikkeling gaat verder met Unreal Engine en TwinMotion, waarmee prachtige beelden en animaties gemaakt kunnen worden.
Referentie projecten
met verrichte 3D en visualisatie werkzaamheden:
2015-2025: Japenga Architecten: visualisaties BAS Volvo, Foodpark, Poort van Veghel.
2024-2025: Vaarbewijs.nl: visualisaties lesmateriaal.
2018-2025: Arceau ontwerpers: visualisaties woningbouw.
2019-2024: B&L makelaars: visualisaties woningbouw.
2019-2024: People Work Service: visualisaties tijdelijke woningbouw.
2023-2025: Hanenberg Industriƫle bouw: visualisatie nieuwbouw bedrijfspand.
1986-2022: Bonnemayer Architecten: visualisaties utiliteitswerken en woningbouw.
2019-2022: Amitec: visualisaties zonnestudies en utiliteitsprojecten.
2020-2022: Bart van Venrooij bouwstudio: visualisaties woningbouw.
2015-2021: Irene Schaap: visualisaties en tech. tekenwerk kunstprojekt ambachten te Oss.
2015-2019: Glampinglodges: visualisaties glamping projecten.
2007-2012: Arceau: visualisaties utiliteitswerken.
Hieronder een directe link naar een panorama set waarin je van de ene panorama naar de andere kunt 'wandelen'.
Portfolio renderprogramma TwinMotion
draaiend onder Unreal Engine
TwinMotion is een renderprogramma die hardwarematig steunt op Nvidia RTX series videokaarten. Alles wat je hieronder in de plaatjes ziet, zijn 3D modellen, tot aan elk grassprietje, boom en bloemetje toe. Het mooie van dit programma is dat je voor elke render een eigen HDRI achtergrond, belichting en seizoen kunt kiezen. Hier kun je volumetrische schaduwen en licht toepassen, lens flare, Normal mapping, enz, enz. De seizoenen kun je letterlijk met een druk op de knop aanpassen. :D In animaties kun je het laten regenen, sneeuwen en waaien (bladeren en gras bewegen mee in de animaties). Je kunt via Global Illumination, Lumen of Path Tracing je afbeelding renderen, wat elk zijn voor- en nadelen heeft. Het programma is steeds in ontwikkeling en voor verbetering vatbaar, maar elke update weer een sprong voorwaarts.

